Euro 2012 to nie tylko stadion, ale również szereg innych inwestycji. Dla prawidłowej organizacji turnieju ważne jest, aby miasto było dobrze funkcjonującym organizmem będącym w stanie pomieścić nawet kilkaset tysięcy kibiców.

„Słowo o Euro” sprzed dwóch tygodni poświęcone było stadionowi na Maślicach. Od tamtego czasu miało miejsce jedno ważne wydarzenie w historii obiektu – wmurowano kamień węgielny w miejscu przyszłego boiska. Pamiątkowa skrzynia zawierała takie przedmioty jak np. akt erekcyjny, wrocławskiego krasnala, przepisy gry w piłkę nożną, szalik Śląska Wrocław, flagę „Stop rasizmowi”, czy oryginalną piłkę Ligi Mistrzów. Uroczystość swoją obecnością uświetnili wicepremier Grzegorz Schetyna, minister sportu Mirosław Drzewiecki, prezydent miasta Rafał Dutkiewicz, a także trener WKS-u Ryszard Tarasiewicz i Tomasz Kuszczak – bramkarz Manchesteru United. Skrzynię poświęcił Jego Ekscelencja Biskup Pomocniczy Edward Janiak w obecności Jego Eminencji Księdza Kardynała Henryka Gulbinowicza.

Ale nie tylko stadion jest ważny podczas turnieju Piłkarskich Mistrzostw Europy. Nie tylko turniej, ale także intensywnie rozwijające się miasto jest powodem powiększenia wrocławskiego lotniska. Zakończono już przetarg na budowę nowego terminala. Odlatywać z niego będziemy mogli już w marcu 2010 roku. Inwestycja okazała się tańsza od pierwotnie planowanej o niespełna 140 mln zł. Pierwszy etap zakłada budowę nowego terminala wraz z infrastrukturą oraz wyposażeniem, a drugi rozbudowę i budowę nowych płyt postojowych i tym podobnych prac na zewnątrz.

Komunikacja samochodowa na najwyższym poziomie możliwa będzie dzięki sprawnemu systemowi dróg łączących lotnisko z centrum miasta i stadionem. Plany zakładają budowę zupełnie nowej infrastruktury wokół obiektu, a także rozbudowę ulic Lotniczej i Kosmonautów. Najważniejsza jest jednak Autostradowa Obwodnica Wrocławia, budowa której już się rozpoczęła.

Również transport miejski ulegnie modernizacji. Kładzione są już nowe szyny pod system komunikacyjny Tramwaj Plus. Inwestycja zakłada budowę linii łączących duże osiedla z centrum. Będą to trasy obejmujące następujące dzielnice: Kozanów/Maślice, Nowy Dwór/Muchobór Wielki, Psie Pole/Kiełczów/Zakrzów oraz Gaj/Jagodno. Nowoczesne tabory Skody będą w 70% niskopodłogowe, co zapewni wygodę osobom niepełnosprawnym. Będą mogły poruszać się w obu kierunkach (jak pociągi) bez konieczności budowy pętli. Przystanki (rozmieszczone wyłącznie na wysepkach) wyposażone będą w elektroniczny system informacji pasażerskiej (podobnie jak na Rondzie Reagana). Co najważniejsze poruszać się będą specjalnie wyznaczonymi trakcjami nie kolidującymi z ruchem samochodowym, oraz zapalać się będzie dla nich zielone światło na skrzyżowaniach. To wszystko po to, aby jeszcze bardziej usprawnić szybkie poruszanie się po mieście.

UEFA co prawda zmieniła kryteria dotyczące hoteli (nie potrzeba ich tylu co pierwotnie) jednak Wrocław nie zmniejszył inwestycji w tym aspekcie. Na potrzeby turnieju we Wrocławiu stanie 16 nowych obiektów. Odrestaurowany Monopol już gości pierwszych klientów. Przed wojną spał w nim Pablo Picasso, po wojnie z balkonu nad wejściem głównym śpiewał Jan Kiepura. Innymi pięciogwiazdkowymi hotelami będą Hilton, Rialto i The Granary. Oprócz tego powstanie szereg innych, jak np. czterogwiazdkowy Metropol.

Na całym Dolnym Śląsku zgłoszono aż 11 z 44 rekomendowanych ośrodków treningowych. To najwięcej ze wszystkich województw. Ogłoszono również najwięcej przetargów na budowę boisk Orlik.

Ciekawą inicjatywą jest Bike & Ride. Projekt niezwiązany bezpośrednio z Euro 2012, ale na pewno zaciekawi wszystkich podróżujących po mieście rowerem lub tych, którzy chcą z samochodów przesiąść się na ten właśnie środek transportu. Chodzi o budowę budek postojowych dla rowerów w 10-ciu strategicznych punktach miasta. Są to głównie pętle tramwajowe: Park Południowy, Oporów, Księże Małe, ul. Osobowicka, Bartoszowice, Leśnica, pl. Kromera, Sępolno, oraz pl. Grunwaldzki po południowej stronie – węzeł przesiadkowy i rejon węzła przesiadkowego na dworcu Wrocław Nadodrze.

Wszystkich inwestycji na Euro 2012 Wrocław zgłosił 23 – najwięcej ze wszystkich miast. Żadna z nich nie ma poślizgu.

Kolejne „Słowo o Euro” już za dwa tygodnie.