Zachęcamy do przeczytania artykułu o wpływie Nordic Walking na nas, nasze samopoczucie i formę. Już niedługo ruszą specjalne zajęcia dla Wrocławskich Seniorów. Dlatego ten artykuł jest również dla nich.

Nordic Walking, nordycki chód jest to szczególny rodzaj marszu, do którego używa się specjalnych kijków. Wywodzi się on z Finlandii, gdzie początkowo używano go do treningów międzysezonowych w narciarstwie biegowym.

Ten rodzaj marszu jest prosty, łatwy i bezpieczny, pod warunkiem, iż odpowiednio dobierzemy tempo, trasę oraz jej długość do naszych możliwości. Nordic Walking jest popularny w krajach zachodnich, szczególnie wśród osób starszych, a i w Polsce zyskuje coraz większe zainteresowanie, co można obserwować chociażby we wrocławskich parkach.

Z wiekiem nasz organizm się zużywa i stawia coraz większy opór kiedy chcemy żyć aktywnie. Mamy problemy z pójściem na zakupy, a o sporcie nawet nie myślimy, są oczywiście szczęśliwcy, którym na starość nic nie dolega, ale to niestety wyjątki. Zapytacie Państwo zapewne: jak mam się ruszać, skoro bolą mnie biodra, kolana, plecy, nie mam siły, a  do tego mam słabe krążenie? Otóż właściwą odpowiedzią jest właśnie Nordic Walking. Daje  on poczucie bezpieczeństwa w trakcie spaceru, jakby się miało „cztery nogi”, kije służą nam także do odpychania się od ziemi. Można go uprawiać przez cały rok, niezależnie od terenu, nawierzchni, pogody, wystarczą: kije, wygodny sportowy strój i dobre chęci.

Nordycki marsz ułatwia chodzenie, odciążając stawy kolanowe, biodrowe, plecy, jednocześnie rozluźniając szyję i ramiona. Nauka techniki chodu nie jest bardzo skomplikowana, dobrze jednak skorzystać z pomocy instruktora, który podpowie również jak dobrać odpowiednie kijki. Powinny być one dostosowane zarówno do wzrostu jak i predyspozycji fizycznych danej osoby, ważnym elementem są wypinane rękawiczki. Stowarzyszenie Promocji Sportu FAN z Wrocławia utworzyło w sekcji Nordic Walking grupę dla seniorów, która umożliwi osobom starszym nauczenie się techniki chodzenia, doboru  kijków oraz spacery w odpowiednim tempie, we wrocławskich parkach. Zadba także o delikatne rozciąganie, rozgrzewkę oraz ćwiczenia siłowe, by ciało było przygotowane na wysiłek.

Kiedy już dobrze opanujemy technikę, zaczniemy korzystać z zalet Nordic Walkingu, czyli: dotlenimy cały organizm (nawet o 50% bardziej), usprawnimy układ sercowo-naczyniowy, utrzymamy prostą postawę, wzmocnimy mięśnie kończyn dolnych i górnych, tułowia, pleców. Przyspieszymy nasz metabolizm, zwiększymy produkcję maziówki w stawach (jakby smar do zawiasów), wraz ze słońcem dostarczymy witaminę D3. Podczas ruchu wytworzymy endorfiny – hormony szczęścia, a chodząc w grupie poznamy nowych ludzi. W trakcie prawidłowego nordyckiego marszu zmuszamy do wysiłku 90 % mięśni naszego ciała, gubimy nadmiar tkanki tłuszczowej, poprawiamy koordynację ruchową i stymulujemy obydwie półkule mózgowe.  Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących Nordic Walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym. Nie pogarsza także stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych. Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający Nordic Walking spala przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie, można ich używać w górach, nad morzem oraz na zwyczajnym chodniku.       

Nauka chodzenia nie jest skomplikowana, jedni opanowują ją już pierwszego dnia, inni potrzebują kilku spotkań z instruktorem, ważne jest, to, że marsz nie jest męczący, a nawet “łatwiejszy” od zwykłego chodzenia. Jeśli ćwiczy się regularnie, efektem jest pewniejszy, sprężysty chód także bez kijków oraz wyprostowana sylwetka. W Nordic Walkingu  ważne jest to, żeby każdy odnalazł własny rytm i cieszył się ruchem, a także przyrodą, spacer nie ma być obowiązkiem, a przyjemnością.

Nordic Walking to dobra forma ruchu dla każdego, od dziecka, przez kobiety w ciąży, osoby otyłe, nastolatków, osoby starsze i bardzo stare (powyżej 100 lat). Przeciwwskazań niemalże nie ma, za wyjątkiem zapalenia żył kończyn dolnych oraz wyraźnego zakazu ze strony lekarza. Gorąco zachęcam wszystkich do marszu po zdrowie.

Jeśli ktoś z Państwa będzie zainteresowany udziałem w naszych spacerach zgłoszenia przyjmujemy pod dwoma telefonami:

  • Katarzyna Moskal – kierownik sekcji

zgłoszenia na spacery TEL. 501 158 301 oraz e-mail: [email protected]

  • Izabela Blecharz – koordynator Nordic Walking dla Seniorów (60+)

 zgłoszenia na spacery Seniorów (60+) oraz osób, które wolałyby uczestniczyć w zajęciach z seniorami. TEL: 692 917 614 e-mail: [email protected]