TURYSTYKA PIESZA, NATURA i … KIJE

29 marca grupa Nordic Walking FAN Team postanowiła wraz z kijkami zwiedzić Sobótkę. Za cel obraliśmy sobie Górę Ślężę (dawniej także nazywana Sobótką, niem. Zobtenberg – Góra Sobótka), która jest najwyższym szczytem Masywu Ślęży.

Dzisiaj Ślęża jest miejscem masowo odwiedzanym przez cały rok, stanowiąc doskonały punkt widokowy na Sudety (zwłaszcza Gór Sowich) i Nizinę Śląską z pobliskim Jeziorem Mietkowskim i nieco odleglejszym Wrocławiem. Swoją przygodę u podnóża zaczęliśmy bardzo wcześnie. Pokonanie całego szczytu zajęło nam kilka godzin. Podczas tego spaceru każdy z uczestników mógł poprowadzić część rozgrzewki i ćwiczeń siłowych, dzięki czemu wzbogaciliśmy nasz spacer. Dodatkowo towarzyszyła nam słoneczna pogoda i piękne widoki.

Gdy doszliśmy na szczyt mogliśmy odpocząć i podziwiać okolicę. Czekały tu na nas również zabytki, takie jak:

• kościół pod wezwaniem Nawiedzenia NMP z 1852 roku,

• schronisko im. Romana Zmorskiego zbudowane w 1908 roku (obecnie Dom Turysty),

• RTCN Ślęża – Radiowo Telewizyjne Centrum Nadawcze Ślęża, wybudowane w 1958 roku z masztem anteny nadawczej z 1972 roku o wysokości 136 metrów,

• krzyż milenijny z granitu postawiony w 2000 roku,

• dwunastometrowa żelbetonowa wieża wzniesiona krótko przed II wojną światową dla celów kartografii. Dziś stojąca na krańcu szczytowym Skał Zbójnickich służy jako punkt widokowy, ale przed wojną takiej potrzeby nie było – turyści wchodzili na balkon wokół wieży kościoła,

• granitowa rzeźba kultowa „niedźwiedź”,

• fragmenty XIII-wiecznych murów zamkowych pomiędzy kościołem a grupą gabrowych Skał Zamkowych.

Właśnie dzięki tym wszystkim krajobrazom cała grupa postanowiła sobie, że w jak najszybszym czasie powróci tutaj. Po krótkim odpoczynku wróciliśmy na parking skąd już ruszyliśmy w stronę Wrocławia.